Viulisti Kreeta-Maria Kentala on Suomen vanhan musiikin liikkeen uranuurtaja, joka on kotonaan solistina, johtajana ja pedagogina niin barokin, klassisen ja romantiikan ajan musiikin kuin kansanmusiikinkin parissa. Hän konsertoi säännöllisesti sekä soolo- ja kamarimusiikkiprojekteissa että eri orkesterien solistina, konserttimestarina ja johtajana.

Kreeta-Maria opiskeli viulunsoittoa Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa Mauno Järvelän, Juha Kankaan ja Kaija Saariketun johdolla. Sieltä tie vei Sibelius-Akatemian kautta Jennifer ja Endre Wolfin luokalle Edsbergin musiikkikouluun Tukholmaan. Edsbergissä järjestetyllä mestarikurssilla Kreeta-Maria tapasi Reinhard Goebelin, ja siirtyi hänen vanavedessään opiskelemaan barokkimusiikkia Kölniin. Kreeta-Maria opiskeli barokkimusiikkia mestarikurssien ja yhteisten projektien merkeissä myös barokkiviulisti Monica Huggettin johdolla.

Uransa aikana Kreeta-Maria on ehtinyt olla töissä orkesterimuusikkona Radion Sinfoniaorkesterissa ja barokkimuusikkona Musica Antiqua Köln -yhtyeessä. Ilmeisesti sukuvikana innostuksen opetustyöhön perinyt Kreeta-Maria toimii myös monipuolisesti pedagogina. Hän on kysytty orkesterimuusikoiden ja soitinpedagogien kouluttaja etenkin barokin, klassismin ja varhaisromantiikan ajan tyyleissä. Aiemmin Kreeta-Maria on toiminut viulun lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa sekä barokkiviulumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa. Lisäksi hän on opettanut barokkimusiikkia Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa.

Kreeta-Marialla on lukuisia erilaisia kansanmusiikkia ja vanhaa musiikkia yhdistäviä konserttiohjelmia intiimistä duosta aina 10-henkiseen yhtyeeseen. Hän laatii ja soittaa kaikista mieluiten konserttiohjelmia, joissa on tuntemattomia säveltäjänimiä ja harvoin kuultua ohjelmistoa. Kreeta-Mariasta on myös mielenkiintoista sekoitella eri tyylilajeja keskenään: barokin seuraksi sopii mainiosti kansanmusiikki tai vaikkapa uusi tilausteos. Vuodesta 2019 vuoteen 2021 Kreeta-Maria toimii Oulunsalo soi -festivaalin taiteellisena johtajana.

Kreeta-Marian kamarimuusikkona ja solistina tekemät levytykset ovat keränneet ilahtuneita arvosteluja niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on saanut levytyksistään kolme Emma-palkintoa, ääni- ja kuvatallennetuottajien Janne-palkinnon sekä kaksi Yleisradion Vuoden levy -palkintoa. Vuonna 2016 Valtion taidetoimikunta myönsi Kreeta-Marialle viiden vuoden taiteilija-apurahan vuosille 2017–2021 ja toukokuussa 2019 hänet nimettiin ehdolle Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2019 musiikkipalkinnon saajaksi. Lisäksi Kreeta-Marian työ on huomioitu Suomen Vanhan musiikin liiton ”Vuoden vanhan musiikin teko 2019” -palkinnolla.

Kaustislaisena, sekä isän että äidin puolelta pelimannisuvuista polveutuvana ja pienestä pitäen kansanmusiikkia soittaneena muusikkona Kreeta-Marian sydäntä lähellä on myös hänen kotipaikkakuntansa musiikkielämä. Kreeta-Maria on ollut Kaustisen kamarimusiikkiviikon  taiteellinen johtaja vuosina 2010–2012 sekä Kaustisen Pelimanniyhdistyksen puheenjohtaja ja hallituksen jäsen vuosina 2013-2020.

The Jones Band

Trio Kreeta-Maria Kentala–Lauri Pulakka–Mitzi Meyerson konsertoivat nimellä The Jones Band. Trio on herättänyt kansainvälistä huomiota ja kerännyt kiittäviä arvioita Richard Jonesin, Giovanni Battista Somisin ja François Francoeurin musiikin levytyksillään. Continue reading →

Kentala Consort

Kentala Consort soittaa englantilaista ja suomalaista musiikkia Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla 2014 (Mikko Perkola, gamba ja Sampo Korva, harmooni)

Kreeta-Maria kokoaa yhtyeitä erilaisiin konserttiohjelmiin, barokista kansanmusiikin kautta nykymusiikkiin. Nykyään hän ei enää jaksa keksiä joka yhtyeelle omaa nimeä, vaan keikalle lähdetään Kentala Consort – nimellä

More infos →

Opetus

Unico Willem van Wassenaer: Concerto Armonico no 3 A-duuri (Ammattikorkeakoulu Novian barokkiopiskelijat Kreeta-Maria Kentalan johdolla, Kemiönsaaren musiikkijuhlat 13.7.2013)

Ilmeisesti sukuvikana innostuksen opetustyöhön perinyt Kreeta-Maria on toiminut viulun lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa, barokkiviulumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa sekä barokkimusiikin lehtorina Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa. More infos →

Read More News

  • Sällan hör man en sådan sväng på Musikhusscenen som när Kreeta-Maria Kentala anger takten för sin gamla orkester.

    Hufvudstadsbladet / Mats Liljeroos
  • The playing is utterly captivating, from the micro-tuning and varied attack of Kentala’s violin to the theatricality of Mitzi Meyerson’s continuo realizations.

    International Record Review / Simon Heighes
  • She is a stylist violinist who mixes a clean, often sweetly singing line with tasteful ornamentation in the slow first movements, picks up the pace with energetic, athletic and well-articulated Allegro central movements and captures the spirit of the dance-oriented finales.

    The Strad / Robin Stowell
  • Barokkispesialisti Kentala oli onnistunut kokoamaan orkesterin rivit yhdeksi, innokkaasti musiikkia tuottavaksi ryhmäksi. Hän johti musisointia konserttimestarin paikalta viuluaan tarmokkaasti heilutellen, mutta koin yhtyesoiton onnistumisen olleen enemmän Kentalan oman suggestiivisen soiton ja hänen tarttuvien näkemystensä ansiota.

    Kouvolan Sanomat / Jukka Kumpulainen
  • Kentala’s violin playing is suave and nimble, with touches of sly wit and copious ornamentation … well worth hearing.

    International Record Review
  • The violinist [Kreeta-Maria Kentala] plays cleanly with a strong sound … her ornamentation is plentiful but tasteful. The recorded balance between the instruments is good and tempos well chosen. As I said, strongly recommended.

    Early Music Review
  • Kreeta-Maria Kentala ja orkesteri pöllyttivät musiikkia rohkein äänenpainoin. Händelin Ilotulitusmusiikin Menuetti tanssi reippaalla ’kolpakot yhteen, veljet’ -otteella, ja Bachin E-duuri-viulukonsertto svengasi pelimannisoiton rempseydellä. Teosten nopeiden osien tempot olivat ajoittain huiman virtuoosisia.

    Kouvolan Sanomat / Jukka Kumpulainen
  • The Jones Band’s creative thirst brings the music to life. The recording is luminous and sensitively balanced.

    The Strad / Robin Stowell
  • [Richard Jones has] found ideal interpreters in the charismatic ‘Jones Band’ … Very vividly recorded, as befits the music. A rare and exquisite find.
     

    International Record Review / Simon Heighes
  • Olisi tehnyt mieli raivata tuolit Turun linnan salista seinän viereen ja tanssia, kun Kreeta-Maria Kentala soitti viulullaan räväköitä polskia Ville Kankaan kompatessa buzukillaan … Ohjelmassa barokkisonaatit ja muut barokkiajan taidemusiikiksi assosioituvat sävellykset elivät rinta rinnan kansanmusiikkikappaleiden kanssa … Kreeta-Maria Kentalalla kansanmusiikki on veressä, kun isoisäkin oli pelimanni. Kreeta-Marialla rempseään pelimannihenkeen yhdistyy vielä vankka koulutus ja osaaminen, kaikki on “just eikä melkeen”.

    Turun Sanomat / Aija Haapalainen
  • Kreeta-Maria Kentala’s interpretations of this six significant but unfairly neglected repertoire are intelligent and imaginative.

    The Strad / Robin Stowell
  • Tulkinnan muotoilu, värisävyjen ja tempojen valinnat – radikaalisuudestaan huolimatta – kuvasivat hämmästyttävän elävästi käsiohjelmaan painetun tekstin sisältöä. Kentalan spontaani rohkeus ornamenttien improvisoinnissa toi konserttiin ainutlaatuisen ja arvokkaan lisän – liekö solistin kaustislaisella taustalla osuutta asiaan. Koko konsertille antoi leimansa perinpohjainen tyylintuntemus ja Kreeta-Maria Kentalan voimakas, jälleenluova tahto.

    Keskipohjanmaa / Niina Konka
  • The pointedly rhetorical playing of Kreeta-Maria Kentala pins us to our seats: can this really be music by a bewigged Georgian? The constant variety of the music keeps us on our toes throughout.

    International Record Review / Simon Heighes
  • Kreeta-Maria Kentala häikäisi taitavuudellaan barokkiviulun soitossa … Kentalan musisointi ja artikulaatio ei ollut pelkästään opittua, vaan siinä oli vahva henkilökohtaisen kokemisen ja tekemisen leima.

    Savon Sanomat / Jussi Karpansalo
  • There’s an extraordinary cadenza towards the end of the finale of the Ferling Concerto, which Kentala plays with great wit and flair, turning what might have descended into mere pyrotechnical display into enchanting flights of inspiration.

    The Strad / Julian Haylock
  • Jos Ferling on soittanut [viulukonserttonsa] läheskään niin säihkyvästi ja taiturillisesti kuin Kreeta-Maria Kentala, hän on ansainnut maineensa ajan ylivertaisena ruotsalaisena viulistina … konserton soolokadenssit yllättivät tyylikkyydellään ja puhuttelevuudellaan, mutta nepä olivatkin solistin omia luomuksia. … Kentalan suvereeni esitys olikin konsertin kohokohta.

    Helsingin Sanomat / Olavi Kauko
  • The performances are, in the main, impressive. The overall sound is good and Kreeta-Maria Kentala plays with lively expression, introducing imaginative decoration, especially in the adagios. And she’s very well supported. 

    Gramophone Magazine, Awards Issue 2014
  • Kreeta-Maria Kentala saa musiikin molemmat puolet kauniiseen balanssiin. Rytmi svengaa eteenpäin, mutta pysähtyy herkuttelemaan, kun on sen aika. Samoin melodiat kaartuvat kauniina, mutta saavat kimmellystä hyvinkin rikkaasta koristelusta.

    Yle Radio 1 / Kare Eskola
  • I confess to having snoozed through a few discs of Baroque violin sonatas in my time, but here I found myself repeatedly reaching for the remote control to play tracks again.

    International Record Review / Simon Heighes
  • Härliga Kreeta-Maria Kentala spelade kvällens konserter med schvung och humor och improviserade, som sig bör, friskt i kadenserna.

    Hufvudstadsbladet / Mats Liljeroos
  • Solisti Kreeta-Maria Kentalan virtuoosisuus ja säteilevä lavakarisma toivat standardisoituneeseen teokseen runsaasti uutta ilmettä ja näkökulmaa. Hänen soittimensa upea ääni ja loputtoman rikas soinnillinen paletti sai kuulijat nauttimaan tästä barokin helmestä.

    Keskipohjanmaa / Niina Konka
  • Kreeta-Maria Kentala, a one-time pupil of both Reinhard Goebel and Monica Hugget, is a stunning player, closer to the latter in both temperament and sound. Only those totally averse to period instruments could be anything less than enchanted by Kentala’s ear-tweaking inventiveness and sensitive phrasing.

     

    The Strad / Julian Haylock
  • ”Kreeta-Maria Kentala tuli, soitti ja valloitti. Hänen liidaamansa barokkikonsertti oli lyhyesti sanoen herkullista kuultavaa.”

     

    Kouvolan Sanomat / Jukka Kumpulainen

 

Media

Alba Management
artists (at) alba.fi 

Kreeta-Maria Kentala
040 565 9803
info ( at ) kreetamariakentala.fi tai teeta.kentala(at)gmail.com